Lebo vie Hospodin o ceste spravodlivých, ale cesta bezbožných vedie do záhuby. (Žalm 1,6)

Rasizmus

Slovensko a rasizmus alebo - skôr, ako začneme súdiť Rómov

logos-04-2013-rasizmus-small.jpg

Zdá sa, akoby sa dnes na Slovensku o Rómoch vytváral obraz, ktorý nás tlačí k formulovaniu extrémnych rozhodnutí podobne, ako to bolo v minulosti, keď ľudia hľadali príčiny nepriaznivého stavu v spoločnosti a zamerali sa na rasu, ktorú ako celok kriminalizovali. Keďže sa kriminalita u jednotlivcov neriešila dôsledne a tí neboli trestaní za svoje konkrétne kriminálne skutky, obeťami sa stali aj nevinní ľudia – Židia a Rómovia. Symbolom tejto nespravodlivosti je dodnes nezabudnutý holokaust. Napriek zlým skúsenostiam z minulosti štát Izrael každý rok integruje medzi svojich občanov desaťtisíce prisťahovalcov. 65-ročná existencia tohto štátu je veľkou nádejou pre nás všetkých a tiež aj symbolom toho, že je možné vytvoriť krajinu s demokratickými princípmi a zároveň hospodársky vyspelú. Poďme ale späť na Slovensko. Je zaujímavé, že politici sa aj napriek svojej snahe šetriť, kde je to len možné, práve pri riešení „rómskej otázky“, so stavom ktorej je Slovensko také nespokojné, uchyľujú k hľadaniu nových, neoverených, ale najmä drahých riešení, príkladom čoho sú dajme tomu internátne školy. A v skutočnosti majú riešenie takpovediac pod nosom. V roku 2010 uskutočnila Slovenská akadémia vied výskum pod názvom SIRONA 2010, ktorý objektívne odporúča funkčnú a lacnú letnično-charizmatickú formu pastorácie1, ktorou sa dosahujú v oblasti sociálnej inklúzie Rómov preukázateľné výsledky. Napriek týmto výsledkom však nie je možné tieto vedecké a zároveň biblické odporúčania aplikovať do slovenských zákonov a praxe. Jednoducho povedané, už tri roky sa naďalej používajú tradičné, nefunkčné, no drahé spôsoby riešenia rómskej otázky, ktoré, ťažko povedať, nakoľko cielene posilňujú rasizmus na Slovensku. Napriek dosahovaným výsledkom a pozitívnemu vplyvu našej činnosti na spoločnosť aj medzi Rómami je charizmatické hnutie stigmatizované iba preto, že zatiaľ nie je včlenené medzi oficiálne cirkvi.

Vidíme, že v tejto dobe Boh skutočne povoláva hlásať evanjelium aj do rómskych osád.

Pri mojej pastorácii v Kežmarskom a Ľubovnianskom regióne sa množstvo zanedbaných a nahromadených problémov medzi našimi Rómami vyriešilo duchovnou cestou, skrze Božie slovo. Oslobodili sa z rôznych závislostí, začali sa vzdelávať, lepšie hospodáriť a osobným príkladom motivovať ďalších, hlavne novú generáciu, pre zodpovedný prístup k práci. Preto chcem povzbudiť predovšetkým skutočne obrátených kresťanov, aby sa nenechali strhnúť nacionalistickými vášňami k extrémnym záverom oproti Rómom ako celku. Na druhej strane netreba byť naivný, že misia privedie k obráteniu všetkých Rómov. Integrácia sa na Slovensku chápe najmä ako asimilácia. Prisťahovalec sa len ťažko môže „stať“ Slovákom. Za Slováka či Slovenku musí byť prijatý/-á. Naši Rómovia na toto čakajú už niekoľko storočí. Napríklad, aby si mohli zakúpiť pozemok, na ktorom by budovali svoju budúcnosť a nemuseli ísť niekam, odkiaľ ich znovu vyženú. Celá spoločnosť hovorí o tom, že Rómovia zneužívajú sociálny systém. Nedá sa však povedať, že ho zneužívajú. Jednoducho užívajú to, čo nerómski politici systémom nastavili tak, že sa neoplatí pracovať a nemusia sa dodržiavať zákony. Ide o to, napraviť celý systém – nie systém určený špeciálne pre Rómov. Dávky sú na Slovensku priznané každému, koho príjem nedosahuje výšku životného minima, respektíve nemá žiadny príjem – život týchto ľudí často pripomína zápas o holú existenciu. Pri hľadaní práce sa ale Rómovia z osád ocitajú v úplne kritickej situácii, keďže mnohé osady sa nachádzajú v najmenej rozvinutých regiónoch. Tu stúpa nezamestnanosť až na 70 – 100%. Myslím, že je len potrebné vytvoriť motivačné prostredie, aby jednoducho tí neprispôsobiví videli, že sa oplatí byť zodpovedným. A až potom robiť represie.

Z biblického hľadiska je prisťahovalec a chudobný osobou podobnou sirotám a vdovám, teda osobou Bohom chránenou. Neprávosť praktizovaná na týchto typoch ľudí je trestaná Božím súdom. Preto by sme aj ako kresťania mali pozornosť upriamiť na skutky ľudí, za ktoré musia niesť zodpovednosť aj pred Bohom, aj pred štátom (Rim 10). Inú kultúru alebo temperament môžeme za normálnych okolností brať v spoločnosti a v našich zboroch ako obohatenie, čoho odmenou je aj dozrievanie ovocia nášho ducha a naša šľachetnosť (Gal 5,22).

logos-04-2013-repka.jpgPozornosť však chcem týmto upriamiť na ducha doby, ktorý posilňuje národnostné nepokoje. (Mt 24) V minulosti boli strojcami týchto nepokojov práve náboženské skupiny, ako napr. Hlinkova garda vedená Jozefom Tisom. Aj v dnešnej dobe sa takéto gardy „za boha a za národ“ usilujú získať spoločenskú podporu2. Vidíme, že v tejto dobe Boh skutočne povoláva hlásať evanjelium aj do rómskych osád, preto sa modlíme za ich skutočné obrátenie. Nechceme predčasne posudzovať situáciu v osadách len z pohľadu mediálnej propagandy. Boh svojím časom pomstí nespravodlivosť, to už však nebude etnická genocída, ale spravodlivý Boží súd. Na druhej strane chudoba ale neoprávňuje produkovať generáciu nevďačných a násilných asociálov. Myslím, že rasistické cítenie je čiastočne výsledkom nespravodlivého zvýhodňovania Rómov. Na riešenie existujúceho stavu je ale daná výkonná moc štátu, ktorá zatiaľ zlý systém len neúspešne tlmí. Naším kresťanským bojom je duchovný boj a takýmto bojom vieme boriť pýchu mysle (2Kor 10,4-5) a tiež primitívne stereotypy v mysliach hlavne segregovaných Rómov, a to mocou evanjelia Ježiša Krista a následne ich pastoráciou. Službe Rómom sa systematicky venuje viacero znovuzrodeneckých cirkví na Slovensku a v Čechách. Týmto chcem dať možnosť tým, ktorí vnímajú vo svojom živote povolanie slúžiť pastoráciou Rómom vo svojom regióne. Po dohode so svojím miestnym pastorom nás môžu kontaktovať. Cieľom našej spolupráce bude poukázať na špecifiká tejto služby a odovzdať ľuďom s týmto povolaním skúsenosti overené v praxi, ponúknuť vzájomné kontakty a osobné spoločenstvo. Taktiež, ak by ste cítili potrebu pomáhať v uvedenej činnosti prakticky, materiálne alebo finančne, kliknite na našu stránku www.romaniarcha.sk. Pastor Kříž v článku O jednote (Logos 3/2013) uvádza, „že priateľov si môžeme voliť, ale bratov nie“. Preto potrebujeme v zboroch vytvoriť podmienky nielen pre obrátenie, v tomto prípade Rómov, ale zároveň aj pre vybudovanie učeníkov a následne služobníkov, čo je už skutočne špecifická služba a pre našich Rómov svetlá budúcnosť.

[1] www.uet.sav.sk-download-socialna_inkluzia_Romov_nabozenskou_cestou.pdf
[2] http://www.naseslovensko.org/dokumenty/Yorkshire_post.pdf



Súvisiace články

Darvinizmus a jeho následky|Logos 12 / 2008 | Paulína Prašilová |Veda a viera
Kto sú Palestínčania?|Logos 12 / 2010 | Miroslav Iliaš |Izrael
Omyl progresivizmu|Logos 7 / 2019 | Michal Tausk|Vyučovanie
Nalomený kríž|Logos 3 / 2014 | Tibor Pécsi|Z histórie
Problém ľavice|Logos 9 / 2018 | Michal Tausk|Vyučovanie