Ale ovocie Ducha je: láska, radosť, pokoj, zhovievavosť, nežnosť, dobrotivosť, vernosť, krotkosť, zdržanlivosť. Proti takýmto nie je zákon. (Galaťanom 5,22-23)

Pozorovacia veža z čias Ezechiáša

Pozorovacia veža z čias Ezechiáša

Veža je datovaná do obdobia kráľa Ezechiáša, ktorý - podľa Biblie - vládol Judsku pred takmer 3000 rokmi (8. storočie pred Kr.).

"Strategicky umiestnená veža slúžila ako rozhľadňa a varovné miesto proti Filištíncom, ktorých jedno z miest bolo Aškelon,"  uviedli Valdik Lifshitz a Sa'ar Ganor, vedúci vykopávok z poverenia Izraelského úradu pre starožitnosti.
 
Veža mala rozmery pôdorysu 5 x 3.5 m.
 
"V časoch prvého Chrámu kráľovstvo Judska vybudovalo sériu veží a pevností ako komunikačné, varovné a signálne miesta na odovzdávanie správ i spravodajstva z terénu."
 
Správy boli vysielané dymom a ohňom, v závislosti od času dňa.
 
Veža je jednou z pozorovateľní, prepájajúcich veľké mestá v lokalitách Beit Mirsim, Tel Eton a Tel Lachiš. V starobylých časoch na odovzdanie správ sa používali počas dňa dymové kúdoly a ohnivé zase počas noci. Je pravdepodobné, že odkrytá veža je jednou z veží majúcich takýto dymový maják.

V Biblii sú takéto majáky, alebo v jazyku Písma, "stĺpy", zmienené niekoľko krát. Napríklad v príbehu konkubíny v Gibei je opísané použitie dymových stĺpov:

"A mužovia Izraelovi mali dohovorené znamenie s úkladom, totiž aby spôsobili to, že by vystupovalo veľké množstvo dymu z mesta. A tedy mužovia Izraelovi sa obrátili v boji, a Benjamin bol začal biť a zabil okolo tridsiatich mužov z mužov Izraelových, lebo vraveli: Je isté, že je porazený pred nami jako v prvej bitke. Ale z mesta začala vystupovať ťažká kúrňava, stĺp dymu. A keď sa obzrel Benjamin, videl, že hľa, celé mesto vystupovalo v dyme hore do neba. " (Sud. 20:38-40, Roháček).

Aj prorok Jeremiáš tiež popisuje spôsob použitia dymových signálov:

"Ratujte a utekajte, synovia Benjaminovi, zprostred Jeruzalema! V Tekoe trúbte na trúbu a proti Bétkéremu vypustite znamenie dymu! Lebo zlé vyzerá od severa a veľké skrúšenie." (Jer. 6:1, Roháček)

Aktivity na starobylej veži, odkrytej v perimetri vojenskej základne, sa ukončili v podvečer invázie asýrskeho kráľa Sennacheriba do Judska v roku 701 pred Kr. Archeologické vykopávky ukazujú, že vchod do veže bol zablokovaný a posádka zrejme ušla do najbližšieho opevneného mesta.

Z biblických svedectiev a archeologických nálezov v oblasti vieme, že Sennacheribov útok takmer úplne zničil Judsko, vrátane 46 miest a 2000 dedín a fariem. Teraz, nejakých 2700 rokov po asýrskej invázii do Judska, izraelskí vojaci objavili pozorovaciu vežu patriacu judskej armáde, podobnú dnešným moderným pozorovateľniam.

Archeologický projekt bol vedený Správou izraelskej prírody a parkov spoločne s izraelskou armádou a Ministerstvom obrany.
 
"Pre naše potešenie, každý projekt vytvára solidaritu, upevňuje väzbu medzi vojakmi a ich okolím. Izraelská armáda, taviaci kotol diverznej izraelskej populácie, je jedinečným miestom stretávania ľudí zo všetkých častí krajiny, ktorá prostredníctvom environmentálnych aktivít vytvára silnejšie povedomie pre zachovanie prírody a izraelského dedičstva," povedal armádny poverenec pre projekty Guy Saly.
 
Okolo 150 regrútov a veliteľov z parašutistickej brigády participovalo na vykopávkach. Časťou zapojenia izraelskej armády do projektu bolo vštepiť zodpovednosť za izraelské dedičstvo a prírodnú krajinu izraelským vojakom a veliteľom. Iniciatíva, ktorá začala v roku 2014, zahŕňa osem jedinečných projektov.
 
"Archeologické vykopávky boli z môjho pohľadu prestávkou v rutinnej činnosti. Videl som vojakov zapálených pre manuálnu prácu s pridanou hodnotou," povedal podplukovník Roi Ofir, veliteľ regrútov brigády výsadkárov. "Je to prvý krát, čo som participoval na vykopávkach. Spojenie s krajinou a fakt, že tu v minulosti boli židovskí vojaci, dáva zmysel tejto misii. Fakt, že to bolo aj spojenie s územím, kde robíme vojenské manévre, nám zanechalo pocit, že sme sa sem vrátili."
 
 
FOTO: Izraelskí vojaci pri odkrývaní veže (Izraelský úrad pre starožitnosti)

Späť na správy