Napokon vyliaty bude na nás Duch z výšin, púšť sa zmení na ovocný sad a ovocný sad budú pokladať za les. (Iz 32,15)

Májový zájazd do Izraela

11 dní plných nezabudnuteľných zážitkov

logos06-izrael2.jpgV utorok 22.5.2012 sa pre viac ako 50 členov našich zborov a ich rodinných príslušníkov začalo 11 dní plných nezabudnuteľných zážitkov.

Po tom, ako sme nasadli do lietadla, sme sa z upršanej Viedne dostali na slnkom zaliate letisko Ben Gurion v Tel Avive, kde na nás čakal autobus s naším taktiež nezabudnuteľným šoférom Mahbim. A tu začalo naše putovanie po zasľúbenej krajine, Izraeli.

Prvou zastávkou bolo mesto Tiberias na brehu Galilejského jazera, kde sme strávili 2 noci. Cestou z letiska sme sa stihli zastaviť pri Tel Megiddo, kde sa po prvýkrát dostal k slovu hlavný rečník zájazdu Martin Mazúch, ktorý nám svojím fundovaným výkladom vždy ozrejmil význam navštíveného miesta z pohľadu Biblie. Pohľad na údolie Jizreel, ktoré sa tu rozprestiera, bol skutočne fantastický.

Počas týchto dvoch dní strávených v krajoch Galiley sme mali možnosť okrem iného vidieť jeden z prameňov Jordánu, vypočuť si kázeň na Hore blahoslavenstiev, okúpať sa vo vodách Gideonových prameňov, kde nás počas kúpania „ohryzkávali“ rybky, a navštíviť mestá Betsaida a Kafarnaum, kde Ježiš začal svoju službu a kde vykonal množstvo divov a zázrakov. Z Kafarnaumu sme sa preplavili na druhý breh Galilejského jazera. Na rybárskej lodi sme za zvuku slovenskej a českej štátnej hymny vyplávali z prístavu a samotnú plavbu sme si spríjemnili kolotancami a tradičnými izraelskými piesňami. Odtiaľ naše kroky smerovali do jedného zo starozákonných levitských miest, odkiaľ sa nám opäť naskytol fantastický pohľad na celé okolie Galilejského jazera.

Z okolia Galiley naše kroky viedli do Jeruzalema, kde sme strávili 4 noci. Aj keď sme do hotela prišli až večer, nemohli sme prvé chvíle stráviť nikde inde ako pri Západnom múre. Pre tých, ktorí boli v Izraeli prvýkrát, to bol asi najsilnejší zážitok: stáť na mieste, kde predtým stál chrám, svätyňa a svätyňa svätých, v ktorej prebývala Božia prítomnosť. Množstvo židov s celými rodinami aj v neskorých večerných hodinách prichádzali k múru modliť sa. Tak sme sa išli modliť aj my. Takto sme zakončili každý večer strávený v Jeruzaleme.

Prvou zastávkou v Jeruzaleme bola Olivová hora a z nej výhľad na celý Jeruzalem, ktorý sa stále rozrastá. Neustále rastúci počet židov, ktorí sa vracajú do Izraela, dáva priestor tomu, aby vznikali nové a nové obytné štvrte na okraji mesta. Avšak architektúra takto vznikajúcich častí mesta zostáva nemenná, čím zachováva jednotnú tvár celého Jeruzalema. Od nášho sprievodcu sme sa dozvedeli, že v Izraeli majú mladí umelci priestor na realizáciu, a preto takmer na každom voľnom mieste môžeme vidieť ich zaujímavé výtvory, ktoré vám zakaždým vyčaria úsmev na tvári.

Z Olivovej hory sme sa cez Getsemanskú záhradu a údolie Kidron presunuli do Davidsonovho centra – archeologického parku pod chrámovou plošinou. Vystúpili sme až k bránam, cez ktoré sa vchádzalo do chrámu. Opäť to bolo neuveriteľné stáť na schodoch, po ktorých kráčal aj sám Ježiš, a mať možnosť dotknúť sa obrovských kamenných múrov, ktoré obkolesujú celé okolie chrámovej plošiny.

Piatkový večer sme opäť strávili pri Západnom múre, kde sme zažili atmosféru začiatku slávenia šabatu. Bolo zaujímavé sledovať množstvo mužov, ako prichádzajú k múru so spevom a kolotancom. Okrem toho sme v nedeľu večer mali možnosť vidieť taktiež veľmi radostnú oslavu sviatku Šavuot, ktorý je pre nás známy ako Letnice.

Sobotné dopoludnie sme strávili v Garden Tomb pri Ježišovom hrobe, ktorý je samozrejme prázdny. Tu sme mali bohoslužbu, ktorú sme zakončili Večerou Pánovou. Odtiaľ sme sa pobrali do Joppy k domu Šimona koželuha a odtiaľ sme sa presunuli do Cézarey Prímorskej, kde býval Kornélius so svojou rodinou. Na týchto miestach začal Peter kázať pohanom, na ktorých bol vyliaty dar Svätého Ducha. A keďže Cézarea Prímorská sa nachádza na brehu Stredozemného mora, využili sme to a zaplávali sme si v jeho vlnách.

V sobotu sme mali možnosť stráviť pár hodín aj na palestínskom území v Samárii. Navštívili sme tu Jákobovu studňu, Jozefov hrob a boli sme pod vrchmi Gerizím a Ebál, z ktorých boli vyslovené požehnania a kliatby a ktoré sú uvedené v 27. kapitole 5. knihy Mojžišovej. Atmosféra v tejto oblasti je naozaj napätá a aj my sme boli šťastní, keď sme na ceste späť uvideli izraelských vojakov.

V pondelok sme opustili Jeruzalem a vydali sme sa dole na juh do Egypta, kde sme strávili 3 noci. Cestou sme sa stihli zastaviť v Kumráne, pri prameňoch En Gedi a vychutnali sme si kúpanie v Mŕtvom mori.

V hotelovom komplexe v Tabe sme si užili 2 dni voľna, pričom niektorí sme sa počas tohto oddychového času odhodlali na výstup na horu Sinaj. Viacerí si výstup užili na ťave, niektorí ale zvolili výstup po vlastných. Nakoniec sme sa stretli pod vrcholom, na ktorý sme vystúpili spoločne, a užili si vskutku chladný východ slnka. Plní zážitkov sme sa vrátili do hotela, kde sme si ešte užili egyptské slnko a vody Červeného mora.

Z Egypta sme sa vo štvrtok vybrali naspäť do Izraela. Prechod cez hranice nám pripomenul útek izraelského národa z tejto krajiny. Pravdu povediac, aj my sme sa radi vrátili na územie Izraela, ktoré je skutočne krajinou oplývajúcou mliekom a medom. Našou prvou zastávkou bola koralová pláž v Eilate, kde sme si vychutnali krásy podmorského sveta. Väčšinu dňa sme strávili v uličkách tohto mesta, odkiaľ sme sa vo večerných hodinách vrátili do Jeruzalema, kde sme strávili poslednú noc.

Cestou do Jeruzalema sa k slovu dostal pán Samson, pracovník Slovenskej spoločnosti pre zahraničnú politiku a bezpečnostný analytik pre oblasť Blízkeho východu, ktorý prijal pozvanie a strávil tieto dni v Izraeli s nami. Spríjemňoval nám dlhé chvíle strávené v autobuse aktuálnymi informáciami týkajúcimi sa Izraela, jeho vzťahov s okolitými krajinami a prognózami na nasledujúce obdobie.

Posledné ráno v Jeruzaleme sme strávili v Dávidovom meste a viacerí sme si vychutnali prechod cez Hezekiášov tunel, ktorým preteká voda z potoka Gichon až do Dávidovho mesta. Po kolená v studenej vode sme prešli viac ako 500 metrov dlhým a úzkym tunelom miestami so zníženým stropom. Bol to vynikajúci záver nášho pobytu v Jeruzaleme a samotnom Izraeli.

Na obed sme dali zbohom Jeruzalemu a vydali sa na cestu do Tel Avivu, aby sme sa plní zážitkov vrátili domov.

Súvisiace články

Návšteva Izraela|Logos 12 / 2007 | Martin Mazúch |Reportáž
Priatelia Izraela sa stretli vo Washingtone|Logos 12 / 2013 | Martin Meliško |Aktuálne